Гурток козацько-лицарського виховання " Джура"


                               Доброго дня, шановні учні ! 

                   Рада Вас вітати  на дистанційних заняттях в  гуртку  "Джура"                            


 Метою дитячо-юнацької військово-спортивної патріотичної гри Українського козацтва «Сокіл» («Джура») є:

- виховання у юнаків та дівчат глибоких і твердих національно-патріотичних переконань, підготовка молоді до творчої праці, до військової служби та захисту своєї Батьківщини України шляхом залучення широкого загалу молоді до оборонно -масової та військово-спортивної патріотичної роботи;
- формування і виховання у молоді високих морально-психологічних та морально-бойових якостей; мужності, сміливості, рішучості, відваги, стійкості, наполегливості, дисциплінованості і ініціативності на теренах відновлених національних козацьких педагогічних традицій;
- виховання духовно та фізично розвиненого юного покоління суверенної України на історично сформованих засадах козацького світогляду та здорового способу життя;
- виховання нових поколінь України у дусі відданості Батьківщині та її народу на основі відродження національних і загальнолюдських духовних і моральних цінностей.

Метою змагань є реалізація завдань дитячо-юнацької військово-спортивної патріотичної гри Українського козацтва «Сокіл» («Джура») щодо поширення військово-спортивного та національно-патріотичного виховання серед української молоді на основі козацьких традицій.

Завдання змагань:
– Фізичне, соціальне, розумове та духовне виховання української молоді на основі козацьких морально-світоглядних цінностей.
– вшанування геройського чину всіх борців за незалежність Української держави;
– формування серед молоді засад здорового способу життя засобами туризму, спорту, військово-патріотичного виховання;
 – популяризація серед молоді військово-прикладних видів спорту, активних способів дозвілля, історії визвольних змагань та української військової традиції.

Змагання полягають у проведенні комплексних командних ігор військово-спортивного, культурно-інтелектуального та патріотичного спрямування, на обласних та всеукраїнському етапах, в ході яких відбувається відбір кращих команд та визначення переможців.




               

24.02.22

Зверніть увагу !

Пропоную Вам добірку цікавих вправ для відпочинку 

1. Якщо є непрочитані книги,  обов'язково прочитайте, обміняйте вже прочитаними з друзями  або прочитайте ще раз. 
2. Подивіться мультики.  
3. Попрацюйте з підручниками (наступні теми), а потім разом перевірите з вчителями 
4. Малюйте багато яскравими фарбами.
5. Обов'язково робіть ранкову гімнастику.
6. Витягніть настільні ігри і запросіть пограти сім'ю.
7. Допомагайте мамі чи бабусі готувати. Ваші страви будуть найсмачніші.  
8. Згадайте і розповідайте один одному смішні історії
 І пам'ятайте  ...
Наша армія сильна, вона все переможе.
Наші військові нас захищають.
Нам нічого не загрожує, бо нас береже Бог.
Ми сильна нація.
Слава Україні! Героям слава!

08.02.22
Пам'ятай про  своє коріння! Ми - діти козацького роду! 

Сьогодні ми заняття починаєм,

Де про славу козацьку згадаєм,

Аби не забути історію роду,

Аби бути гідним свого народу.

Тому сьогоднішнє заняття  має назву  «Ми діти козацького роду» Пам'ятай про своє коріння.

А почнемо її ми такими словами:

«Хто ти, хлопчику  ?

-Українець молоденький.

Хто ти, дівчинко ?

-Українка молоденька.

У якій живеш країні?

-В незалежній Україні.

Який герб в твоїй державі?

-Тризуб золотий у славі.

Що для тебе Україна?

-Моя рідна Батьківщина.

Як здобута її воля?

-В боях лютих серед поля…

У кожного народу є своя свята і рідна, Богом дана земля, тому її захист – це головний обов’язок народу. Для нас такою землею є Україна. Вона полита потом і кров’ю сотень поколінь.Часом вона зазнавала нападів татар і турків,була під гнітом Польщі та Росії. Тому  будемо шанувати героїчну історію нашого народу.

виникнення козацтва.

 Слово «козак» – означає «вільна людина».Спочатку це були люди,які йшли у Дике Поле для ловів і рибальства та на боротьбу з татарами. Щоб захищатися від нападників, козаки будували невеликі дерев'яні укріплення, які називали «січами»,а там жили в куренях- козацьких будівлях. Пізніше на Запоріжжя почала прямувати багата молодь -шляхта, щоб зажити буйним,напівдиким життям та здобути славу в боротьбі з татарами. Згодом вони об єдналися в одну Запорізьку Січ. У Січі був отаман та січова рада, яка вирішувала найголовніші питання життя козаків. Головним у козаків був гетьман, ознакою його влади була булава.Першим українським гетьманом був    Дмитро Вишневецький,який заснував на о.Малій Хортиці оборонний замок у боротьбі проти татар. Головною справою козаків були військові походи та захист рідної землі від ворогів. 

про риси козаків.

Які ж були козаки?

   1.Дуже цінувалася така риса ,як гостинність.До козаків у курінь могла зайти будь- яка людина і жити ,їсти з ним без ніяких розпитів.І ніхто не смів сказати старій людині: «Ти даремно їси хліб».

2.Запорізькі козаки були справжніми друзями,вірними братами один одному. Козак мав потребу у вірному товаришеві, що міг би вчасно подати йому допомогу або усунути від нього непередбачену небезпеку. Отак два козаки, зовсім чужі один одному, приходили до думки побрататися між собою з метою піклуватися, визволяти й навіть жертвувати життям один за одного, якщо в тім буде потреба. А для того, щоб дружба мала чинність закону між побратимами, вони відправлялися в церкву й там скріпляли офіційно побратимство. Не даремно у них була заповідь:»Сам помирай,а товариша виручай». Обдурити один одного вважалося великим гріхом-і каралося смертю.

3.Також козаки дуже любили свободу,через що їм краще було померти,ніж зазнати ганебного рабства.І дуже поважали старих,заслужених воїнів.

4.На Січі панувала така чесність і така безпека, що приїжджі з товарами чи за товарами, чи за якимись іншими справами люди не боялися й волосини втратити зі своєї голови. Можна було на вулиці залишити свої гроші, не боячись, що їх украдуть. Будь-який злочин проти чиєїсь чесності, гостя чи січового мешканця негайно карали смертю

5.Для того щоб налякати ворога, запорожці нерідко самі поширювали про свою силу й непереможність неймовірні чутки, змушуючи й інших вірити в це. Казали, наприклад, що серед них завжди були так звані «характерники», котрих ні вогонь, ні вода, ні шабля, ні звичайна куля, крім срібної, не брали. Такі «характерники» могли відмикати замки без ключів, плавати човном по підлозі, як по морських хвилях, переправлятися через ріки на повстині чи рогожі, брати голими руками розпечені ядра, бачити на кілька верстов навколо себе, жити на дні ріки, залазити й вилазити з міцно зав'язаних чи навіть зашитих мішків, «перекидатися» на котів, перетворювати людей на кущі, вершників на птахів, залазити у звичайне відро й пливти в ньому під водою сотні й тисячі верстов.

6. Любили козаки і жартувати.Цією рисою запорізьких козаків частково пояснюються й ті дивні прізвиська, котрі вони давали новачкам, що приходили в Січ:  Півтора-кожуха, Непийпиво, Неїжмак, Лупиніс, Загубиколесо, Задерихвіст, Держи-хвістпістолем тощо. Людину малого зросту вони, в силу свого гумору, називали Махиною, великого зросту - Малютою, шибеника - Святошею, лінивого - Доброволею, незграбного - Черепахою; хто у них спалив курінь, той Палій, хто схожий на перепічку, той Корж, хто високий і тримається прямо, той Товкач.

Таким чином багато українських прізвищ виникло в часи козаччини.До козацьких часів прізвища мали лише купці,бояри ,князі,тобто багаті люди.

7.Будучи високими цінувальниками пісень, дум і рідної музики, запорожці любили послухати сліпців-кобзарів, нерідко самі складали пісні та думи й самі бралися за кобзу.

 який одяг носили козаки?

Основний одяг козака - шаровари, шапка, груба вишита сорочка, широкий пояс. За поясом козаки також носили пістолі і люльку, а до пояса на ремінець прив’язували ще й порохівницю з порохом. Загалом запорізький одяг мав ту перевагу, що не сковував рухів людини й був пристосованим до  клімату країни.

Образ козака складно уявити без люльки. І жителі Січі справді були небайдужими до куріння. Проте легеневі захворювання серед козаків були дуже рідкісними, адже, по-перше, вони ніколи не курили в хаті, у курені та навіть у землянці. Таким чином дим не «їв» їм легені у зачинених приміщеннях. Але головна таємниця крилася в суміші трав, якою заправляли люльки: полин, деревій, чебрець, будяк, сухе листя валеріани, м’ята, борщівник. Чистий турецький тютюн був на той час вельми дорогим, та й з’явився він в Україні лише у середині XVI століття. Оскільки тютюн був дефіцитом, то, як правило, він був лише додатком до суміші трав.

що  їли козаки?

Звичними речами для козацького раціону були гарбузове насіння та «жуйка». Сире підсушене насіння, багате на цинк та мідь, служило очисником організму. А жуйки були, так би мовити, природними — бджолиний віск із стільниковим медом, клеї з патьоків вишні, черемхи, терену, горобини, диких груш і яблунь. Таким чином не знали січовики ні карієсу, ні інших хвороб зубів та ясен.
Досить уживаною загалом у народній, не тільки козацькій, медицині була так звана ковальська вода. Технологія її «виробництва» досить специфічна: загартовуючи шаблі, ковалі занурювали метал у воду, яку після цієї процедури використовували як лікарський засіб. «Ковальською водою» поїли знесилених, тяжкопоранених, тих, хто втратив багато крові. Ту ж воду, з домішками ржі, використовували для позбавлення від болю в печінці. На ній же, ще гарячій, робили трав’яні настої.

А найпоширенішим напоєм у козаків був узвар.До казанка клали гілочки верби,липи,калини,дуба,осики та інші трави :звіробій ,полин та ін.Узвар не закипав,а млів у гарячому попелі і таким чином зберігав вітаміни та цілющі властивості.Таким чином козаки майже ніколи не помирарали від хворб ,а тільки в бою,або доживали до глибокої смерті.

Заповіді  козаків.

1.Честь і добре імя для козака-дорожчі за життя.

2.Козаки всі рівні у правах .Немає ні князя,ні раба,але всі раби Божі.

3.По тобі судять про все козацтво і народ твій.

4.Дотримуй слова. Слово козака багато важить.

5.Сам помирай,а товариша виручай.

6.Поважай старших,шануй старість.

7.Будь працьовитий,не ледарюй.

Перевір себе !

Завдання (Натисни)

 Пам ' ятайте, що ви є нащадками славного козацького роду. То ж любіть Україну, шануйте її народ і себе. Виростайте здоровими, сильними, мужніми. Хай кожен із вас своїми добрими ділами показує, що ви є нащадками козацького роду !


01.02.22
Родинні свята та традиції в Україні 

Сім'я — це щастя, любов і удача, 

Сім'я — це влітку поїздки на дачу. 

Сім'я — це свято, сімейні дати, 

Подарунки, покупки, приємні витрати. 

Народження діток, перший крок, перший лепет, 

Віра в найкраще, хвилювання і трепет. 

Сім'я — дружна праця і вічні турботи, 

Сім'я — це багато вдома роботи. 

Сім'я — це складно. 

Сім'я — це важливо. 

Сім'я — це коли все на світі можливо.

 Сьогодні ми  поговорити про сімейні традиції. Що таке сімейні традиції і навіщо вони потрібні? У чому важливість сімейних традицій?


Особиста сила людини безпосередньо залежить від сили її роду. До свого коріння слов’яни ставляться з великою  повагою. Справжня сім'я робить людину більш згуртованою, душевною, стійкою до різних соціальних негараздів. Щоб сім'я була дійсно родиною, а не просто зібранням родичів, необхідні сімейні традиції.

Поєднання слів «сім’я» і «традиція» вже само по собі є багатозначним. Ці два поняття настільки тісно пов’язані, що уявити їх разом не складає труднощів. У перекладі з латинської «традиція» означає процес передачі спадщини від одного покоління до іншого. А коли ми говоримо про сімейні традиції, на думку відразу приходить стіл з пирогами і пишне гуляння, в якому беруть участь як немовлята, так і прикрашені сивиною бабусі. Бути  впевненим у житті може тільки той, хто пам’ятає і шанує своїх пращурів та їхні традиції.

Традиції заслуговують на окрему розмову особливо в сімейному контексті.

До сімейних традицій можна віднести сповідування певної релігії, здоровий спосіб життя, суворе дотримання норм моралі. І все-таки «справжня» сімейна традиція — це щось унікальне, особливе, «ексклюзивне», притаманне лише конкретній спільноті. Це можуть бути геть прості й майже невловимі речі: ритм життя, особливості побуту, розпорядок дня, тональність спілкування, нюанси взаємовідносин. Чи якісь прості, звичні дії, прості зворушливі знаки уваги, милі дрібнички, які повторюються з дня у день і зберігаються роками. Поцілунок у щоку перед уходом та по поверненні, прощальний жест у вікні, прогулянка перед сном, вечірня казка, сімейні читання, спільні прибирання чи суботня зустріч із друзями — все це регламентує життя, створює саме той сімейний затишок, якого всі так прагнуть і до якого мріють повертатися після розлуки.

Звичний устрій життя перетворює сім’ю на острівець безпеки й надійності в цьому бурхливому, часом жорстокому і непередбачуваному світі.

Сімейні традиції роблять сім’ю дружною, родинні зв’язки стають міцнішими і переважає взаєморозуміння, значно зменшується кількість сварок. Якщо шанують статути сім’ї, результатом буде:

а) діти будуть прислухатися до думки батьків;

б) батьки в свою чергу проявляють більше розуміння до труднощів дітей і знаходять оптимальний варіант їх вирішення. Життєвий досвід передається від покоління до покоління не для того, що б показати свої досягнення.

Перелік того, що можна віднести до сімейних традицій, може бути нескінченним. Однак, їх умовно можна розділити на загальні, які притаманні багатьом людям в різних варіаціях, і абсолютно унікальні.

 Сімейна рада - це величезна підтримка для всієї родини і місце для діалогу. Тут можливе обговорення  різних питань і нестадартних рішень. Потрібно лише бути позитивно налаштованими і йти назустріч один одному.

 Спільні подорожіЯкщо дозволяють обставини, багато хто проводить відпустку всі разом, по можливості вирушаючи на море або в інше місто. А є ті, які вважають за краще щорічні виїзди на дачу влітку, де відпочинок на природі поєднується з трудовими обов'язками. Будь-яка така поїздка приносить багато позитиву кожному її учаснику, вона зміцнює відносини домочадців.

 Сімейна фотосесія є відображенням вічних сімейних цінностей: домашнього затишку, безмірного сімейного щастя, теплих взаємин рідних людей. Практично в будь-якій сім'ї на поличці шафи зберігаються фотоальбоми з сімейними знімками, на яких відображені найбільш важливі й зворушливі моменти життя. Фотоальбоми із задоволенням розглядають гості, родичі і друзі, та й кожен з членів сім'ї, включаючи старших дітей, із задоволенням час від часу гортає сторінки, згадуючи кращі пережиті моменти. Нерідко сімейні фотографії в красивих рамках прикрашають стіни будинку, їх використовують в якості заставки для робочого столу комп'ютера.

Спільні ігриУ вік комп'ютерів, телевізорів і нескінченного числа розваг, зайняти дитину дуже просто. Однак найтеплішими спогадами з дитинства будуть саме ті, коли малюк грав разом з батьками. Це можуть бути настільні ігри або активний відпочинок на природі, головне, щоб у грі брали участь усі близькі.


Поцілунки і обійми. Психологи стверджують - щоб відчувати себе щасливим потрібно мінімум вісім обіймів в день. А дітям потрібно ще більше. Так що обіймайте малюків з будь-якого приводу. А поцілунок на ніч стане прекрасним завершенням дня і для дитини, і для батьків.

Сімейний вихід у світ. Проста, але дуже приємна сімейна традиція - раз на місяць (а краще - у вихідні) вибиратися в кінотеатр на багатообіцяючу новинку, в Макдональдс на «свято живота», за місто - на водну, кінну або пішу прогулянку. Не має особливого значення - чи ви будете збирати червоні листя в парку або знімати «красоти» з колеса огляду, головне - провести час у сімейному колі і зарядитися свіжими враженнями і позитивом.

Спільний шопінг. Сімейні подорожі по супермаркетам та іншим магазинам міста - відмінний спосіб підняти собі настрій та навчити молодших дітлахів науці економії, рахунку, правильному вибору речей і корисних продуктів.

Читання казки на ніч і спів колискових малюкам. Вечірнє читання не тільки розвиває фантазію дитини, а й налаштовує його на спокійний лад, доречний перед сном, а голос матері завжди заспокоює і заколисує.

 Вечір у колі сім'ї. Відмінна традиція - хоча б раз на тиждень забувати про свої справи і влаштовувати веселі посиденьки на дивані всією сім'єю. Неважливо - турнір з шахів, конкурс на збирання пазлів, будівництво намету з ковдр посеред кімнати з наступним вечером цікавих  історій при світлі ліхтарика - аби всім було весело, цікаво і смачно.

Традиції є сімейними цінностями. Звичаї об’єднують покоління і зберігають історію  ваших предків. Традиції трохи змінюються залежно від часу і навколишнього суспільства. Молоді сім’ї будують нові традиції на фундаменті переданих їм традицій від їх сімей. Сімейні свята благотворно впливають на сімейні стосунки між батьками і дітьми особливо. Намагайтеся збирати ваших рідних і близьких для приємного проведення часу.


 Назабаром прийде весна . Пропоную до вашої уваги відеоматеріал .

"12 цікавих фактів про весняні свята українців"


26.01.22
Мистецтво козаків 
Вишивка


У ХVІІ столітті після Визвольної війни козацька старшина почала збирати у свої руки величезні багатства. З′явились політичні і торгівельні зв′язки Гетьманщини з країнами Сходу і Західною Європою. Це сприяло динамічному розвитку культури, здобутки якої проникали в суспільний і козацький побут.
 
Зазвичай вишивку на одязі та інших речах робили посполиті і знатні жінки та дівчата, які працювали у панів. Але не всі речі були місцевого виконання. Користувались і привозними товарами, які брали за зразок для вишивання та оформлення власних виробів. На українських зразках XVII—XVIII століття найпоширенішим був рослинний орнамент, який також був популярний на Заході і Сході. Українські мотиви тих часів схожі з вишивкою Угорщини, Німеччини, Австрії, Польші, Греції. 
 
Значними центрами виготовлення вишиванок та інших вишитих і гаптованих виробів були майстерні монастирів. Тут була розповсюджена техніка гаптування та вишивання шовковими нитками. 

Особливою характеристикою козацьких вишиванок є майже виключний рослинний орнамент, у якому найпоширеніші мотиви – це гранат, довге зубчасте листя, виноград, кругла квітка, яка утворюється з косого та прямого хреста, що пересікаються між собою і мають зашиту площину між кінцями. В середині століття орнаменти стають більш дрібними, динамічними, поліхромними, з′являються нові різноманітні мотиви, букети. Така вишивка створювалась вільною технікою, що потребувало високого рівня творчості та майстерності вишивальниці. 
 
Однобічна гладь зі стеблевим швом були найбільш поширеними техніками вишивання. Якщо вишивали шовковими нитками, то найчастіше технікою гаптування.  У другій половині XVIII століття набуває поширення техніка хрестика, що була значно розмаїтїшою за сучасну. 
 
Цікаві засоби копіювання орнаментів використовували майстрині: вони переносили мотиви зі зразку на чисту тканину за допомогою обведення контурів відваром лушпиння з цибулі. Інший спосіб – з′єднували оригінал з чистою тканиною і прошивали легкими стібками. Потім під зразком нитки обрізали, а на новій тканині залишались маленькі обрізані ниточки, які створювали копію орнаменту.
Козацька вишиванка – наша слава і гордість, українська пісня минулих часів.

Цікаво знати !

Зброярство 
 Перегляньте відеоматеріал !

"Якими були козацькі шаблі?" 
https://www.youtube.com/watch?v=I_TufNF8-YI 

" Військове мистецтво козаків"


25.01.22.
Жінки на просторах козацького запоріжжя. Жінки -берегині.


Феномен Запорозької Січі – християнської чоловічої 
республіки міг виникнути виключно за умови, коли жінка
була достатньо сильною, щоб узяти на свої плечі весь
клопіт, пов’язаний із здобуванням засобів для прожитку
та облаштуванням родинного гнізда.

В історії України жінки відігравали надзвичайно важливу роль. Жінка-мати, дружина споконвіку була символом найвищого найсвітлішого, символом землі, домівки. Чи то вирушав син у дорогу, чи то козак у військовий похід, чи перед відходом в інші світи – найперше просили благословення та прощення у матері.


«Обличчя» нашої історії переважно представлене чоловіками. Проте навіть побіжний погляд уважного дослідника раз у раз натрапляє на «жіночий слід» у більшості подій минулого. Протягом багатьох століть українки не тільки не поступалися чоловікам у культурній, політичній, освітній і навіть військовій діяльності, але й подекуди перевершували їх. Крім того, українські жінки завжди були берегинями родини, піклувалися про тепло і затишок. На їхніх плечах лежало виховання дітей. 

Гортаючи сторінки популярної історичної літератури, допитливий читач помічає, що жінки у період становлення українського козацького руху та на Запорозькій Січі, як правило, згадуються, коли мовиться про козацький аскетизм – відречення запорожців від сімей, жінок та зосередженні їхніх розумових і фізичних зусиль на військовій справі. Складається враження, що жінок у пониззі Дніпра або взагалі не було, або було так мало, що вони не залишили по собі історичного сліду, достатнього для відтворення образу жіночої активності. Між тим, з’являються дослідження сучасних істориків, де мова йде про те, що історія українського козацтва – це історія не лише чоловіків, а й сотень тисяч жінок, які жили на теренах козацької України в ХVІ – останній чверті ХVІІІ ст. Жіночий досвід охоплює все, що належить до сфери людського – повсякденності, приватного життя, традицій, звичаїв – і потребує вивчення.

Традиції шанування жінки

Почуття гідності та поваги, що оточували жінку
в козацькі часи, сприяли тому, що вона підносилась
до високого розуміння інтересів народу й Вітчизни.




Звичай, який забороняв жінкам з’являтися на Січі та популяризація безшлюбності серед запорожців, на думку істориків , не усували жінки від творення культурних цінностей, впливу на формування духовної культури українського козацтва. Жінки щодня творили її своєю працею, піснею, любов’ю, віддаючи свої сили, творчий потенціал, знання й уміння. Жіноче начало розвивало такі ознаки духовної краси української культури: доброту, милосердя, щедрість, вірність, працелюбність, дотепність, веселість, співучість – найбільші цінності життя.


Жінку, незалежно від її статусу в сім’ї, захищали першою, тому що вона була хранителькою козацького роду. Жінки тих часів не могли бути присутніми на зборах, не мали права голосу (їхнім «голосом» виступали батько, старший брат, отаман або хрещений батько), але вони користувалися великою пошаною. Глава сімейства не так часто з’являвся вдома, більшу частину життя він проводив на війні, на військовій службі або на кордоні. За його відсутності главою залишалася жінка. Вона відповідала за всю сім’ю, оберігала, виховувала, годувала дітей і старих членів родини. Ще з козацьких часів зберігається відмінна особливість української жінки  зберігати охайною, чистою та затишною свою оселю, мати гарний вигляд.

Шанобливе ставлення до жінки, матері чи дружини, як дослідили історики , знаходимо у більшості козацьких пісень. Слід зазначити, що почутгя, настрої та манера спілкування, відображені в народній пісні, глибоко правдиві, бо відповідають обставинами, які їх породили. Шанобливе звертання до матері та дружини було характерним не лише для пісенної творчості, але й для тогочасного епістолярного стилю та для юридичних документів тих часів.

Жінки в українській пісні зображувалися завжди найбільш яскравими і колоритними фарбами, а це дає підставу вважати, що в фольклорі козацького періоду повага до жінки була узвичаєним явищем, а не винятком. Більше того, жіночий репертуар значно перевищує чоловічий, що свідчить про значне насичення фольклору ідеями та поглядами, сформованими під впливом жінок, або за їхньої безпосередньої участі. 

Приклади шанобливого і рівноправного ставлення до жінки знайшли відображення не лише в пісенній творчості, але й у легендах і переказах про козацьку вольницю, що свідчить про глибину проникнення цієї традиції в світогляд українського народу. Так, у переказі «Як дівка Христя була кошовим», записаному в 1894 році у м. Нікополі на Катеринославщині дослідникоми,  розповідається про те, як жінка очолювала козаків.


У системі духовних цінностей запорожців традиції шанування жінки-матері набули й світоглядного значення. Це виявилося не лише в ідеалізації таких понять, як Україна-мати, Січ-мати, козацька шабля-мати, де Січ і шабля уособлювали ідеальну матір-заступницю, а й у поклонінні жінці-матері-Богородиці, яку козаки вважали своєю релігійною покровителькою та заступницею. Це під її покровом січовики не боялися ні вогню, ні грізної морської бурі. 

19.01.22
"Козацька символіка- джерело сучасної козацької атрибутики"

Із стародавніх віків у козацьку символіку прийшли різноманітні культи. Одним із найвідоміших серед них є культ коня, як бойового козацького побратима. Він не є своєрідним надбанням українських козаків, а являє собою далекий відгомін сакрально-військової індоєвропейської традиції поклоніння коню.

Ключове місце у козацькому житті посідала зброя, з якою козак не розставався навіть поза межами поля бою. Тому не дивно, що зброя козаків вважалася повноправним клейнодом і вшановувалась українським лицарством.

Українське козацтво збагатило вітчизну та світову військову практику самобутнім, унікальним озброєнням. Як і для усіх армій тогочасного світу, передове місце посідала холодна зброя, застосування якої передовсім було зумовлено недосконалістю вогнепальної зброї. На озброєнні у козаків були чекани, списи, ножі, кинджали. На початкових етапах визвольної війни шабля, була символом волі та бойового побратимства і разом з тим, найефективнішою на той час зброєю козаків.

Не менш важливу роль в озброєнні козаків відігравав спис, який використовувався як піхотою, так і кіннотою. Простота конструкції та технології виготовлення, можливість вражати ворога на відстані робили його дуже популярним видом зброї не тільки серед козацтва, а й серед повсталих селян. Козаки використовували спис і в індивідуальних зіткненнях, але найчастіше – під час атаки у зімкнутому кінному строю.


Наприкінці XVI – на початку XVII ст. козаками починає широко застосовуватись вогнепальна зброя. Широко застосовувались самопали, аркебузи, мушкети, пістолі та рушниці. Як і холодна зброя, вогнепальна зброя у козаків також була в основному трофейною. Використовувалися важкі турецькі рушниці з масивними нарізними стволами і кремінно-ударними замками іспанського типу, а поряд із ними – стройові армійські рушниці різних країн з кремінно-ударними замками французького батарейного типу і навіть легкі мисливські. 


Бути хорошим воїном у випадку козаків означало бути добрим моряком. На суші українці воювали лише з поляками. Татарам і туркам доводилося мати справу на морі. І якщо можна було якось домовитись з Польщею, то з Османською імперією та ханством - ні. Це були вороги назавжди. Козаки твердо знали, що їх морська битва ніколи не закінчиться.

Для морських битв застосовувались  козацькі військові кораблі «чайки». Вони були зроблені просто, навіть примітивно. Будівництво розпочалося з видовбування кіля із стовбура липи, дуба чи верби - фундаменту майбутнього човна. Борт судна досягав більше трьох метрів, довжина готового корпусу могла становити від 15 до 20 м,  ширина - 3,5 - 4 м, а озброєне воно було 45-ма гарматами. Весла на чайці були від 10 до 15 пар. Уздовж човна, був пов'язаний товстий «пояс» пучків очерету - діаметром більше півметра. У такій кількості легкий очерет утримував човен на плаву, навіть якщо він був наповнений водою. Щільно збиті дошки ретельно змащували маслом. Завдяки цьому корабель був швидким та маневреним. Турецькі галери на їх тлі виглядали повільними і незграбними

Коли турки помічали чайку, екіпаж почав молитися Аллаху.

Серед козацьких клейнодів одне із визначних місць посідали булава і пернач. Слово «булава» багато істориків вважають татарським за походженням. В Україні гетьман міг мати і кілька булав, з яких одна вручалася наказному (тимчасовому) гетьманові, котрого посилали на військову операцію чи призначали в разі смерті виборного гетьмана. Пернач є різновидом булави, від якої відрізняється наявністю шести видовжених виступів. В Україні пернач був атрибутом влади полковника. 

Прапор (хоругва чи корогва) був одним із найважливіших клейнод гетьмана і всього Війська Запорозького. Перші документальні згадки про козацькі прапори відносяться до другої половини XVI ст. Характерними зображеннями на них були хрести, півмісяці, зорі, сонце, виконані технікою гаптування чи аплікації. За кольорами прапори козацьких підрозділів XVII ст. були різноманітними. Різні яскраві полотнища давали змогу швидко орієнтуватися на полі бою, відрізняти свою військову частину від сусідніх чи ворожих.

Важливе місце в системі козацької символіки займали герби.



Литаври (тулумбас) входили до клейнодів Запорозької Січі. Традиційно вони зображалися на полкових печатках, значках кошів, полкових знаменах та прапорах.

Свого часу литаври широко використовувалися в побуті запорозьких козаків. По - перше це військовий інструмент, який наводив жах на ворога своїми грозовими ударами, був засобом зв'язку між козацькими загонами.

Ударами в литаври сигналізували про небезпеку, спеціальними умовними сигналами під час бою передавали накази по війську, кошу і т. п. По - друге, литаври виконували безпосередню функцію ударного музичного інструмента в полковій музиці Війська Запорозького, акомпануючи козацьку похідну музику. По - третє, для козацтва литаври були священною річчю.


Варто бодай згадати про Бойовий гопак — українське бойове мистецтво, відтворене на основі елементів традиційного козацького бою, що збереглися в народних танцях. Сьогодні Бойовий Гопак виходить за межі звичайних уявлень про вид спорту чи бойове мистецтво. Це потужний молодіжний рух, що захоплює і об’єднує українців в усьому світі, незалежно від суспільного стану чи рівня достатку, належності до політичних партій чи віросповідання.
Навіть сучасна субкультура багато в чому несе в собі прояви козацької епохи: це молоді юнаки зі схожими «оселедцями», які колись носили козаки, дівчата та хлопці у вишиванках, виконаних як у класичних кольорах, так і в модернізованих, навіть татуювання, тематичні малюнки на одязі і предметах.
17.11 21
"Козацькі забави "
Життя на порубіжжі Лісу і Степу,  вимагало від воїнів України перебування у постійному тонусі і готовності протистояти будь-якому ворогу. Цей психофізичний тонус набувався і підтримувався різноманітними козацькими розвагами і забавами, що ними завжди славився український народ.
Козацькі забави вигадувались задля гарту найрізноманітніших якостей козака, це й ігри на фізичну силу, на швидкість реакції, на нестандартне мислення і різноманітні екстремальні розваги та багато інших.

Розпочнемо наш огляд козацьких забав з найвідомішої широкому загалу, а саме «лава-на-лаву».  

«Лава-на-лаву»

Збираються дві групи козаків, шикуються один проти одного по одному і більше рядів. Вони тримаються з товаришами праворуч і ліворуч зціпленими у лікті руками  по типу ланок ланцюга. По команді старого козака-судді дві команди атакують одна одну. Ціль – відтіснити команду суперника, повалити або розірвати її. Мета такої розваги – тренування тіла козаків і вміння протистояти ворогові гуртом. Подібною козацькою розвагою ще можна назвати перетягування канату двома групами козаків. Нерідко, задля веселощів канат перетягували над багнюкою, калюжею чи струмком, куди потрапляли переможені під загальний регіт товариства.


Стрибки у мішках

Ще один досить поширений вид козацьких розваг. Дострибати першим до визначеної точки і не впасти – ось що мав зробити учасник. Так тренувалась сила, витривалість, координація рухів та весь комплекс м’язів, що відповідав за їзду верхи. Останнє особливо важливе, адже ця розвага готувала козака до тривалих кінних переходів по Вкраїні. 

Кулачні бої

Кулачні бої були досить розповсюдженим дозвіллям в усьому світі, особливо у військовому середовищі. Козацтво не було виключенням. Так от, козацькі розваги включали в себе міряння силами шляхом натовчення писків один одному, до такої межі: першої крові, укладання на лопатки, втрати свідомості чи визнання переваги суперника. Такими поєдинками здобувалось краще володіння собою (особливо якщо забава відбувалась після чарки оковитої) і часткова психологічна готовність до вже справжнього двобою.

Співи й танці

Козацькі забави не виключали співи й танці. Метою було не тільки себе показати, а й тренувати голос, правильне глибоке дихання, серцево-судинну систему і опірно-руховий апарат. Викрутаси верхи на коні тренували вправність і невимушеність їзди. Вони дійшли до наших часів у знаменитих виступах кубанців.

Козацькі забави з бойовою зброєю

Козацька доба була особливим часом для чоловіків-воїнів України, тому козацькі забави з бойовою зброєю не були особливою рідкістю. Козаки розважались розколюванням поліняк за допомогою шабель, ними ж брились і фігурно нарізали овочі на куліш. Особливо ж вони полюбляли знімати шапки з голів товаришів за допомогою кулі з пістоля чи самопала. Важко уявити, якої витримки і вправності вимагали такі витребеньки.


Інтелектуальні козацькі забави

На останок варто пом’янути і своєрідні інтелектуальні козацькі забави. Сидячи по вечері біля вогнища, або перебуваючи у рейді чи на сторожі, козаки полюбляли вигадувати байки. Хто придумає найбільш смішливу і дотепну історію, той стає душею компанії і загальним улюбленцем. Таким чином, мабуть, можна було уникнути миття котлу після ситної каші.

Ось такими майстрами були козаки у питанні вигадування різноманітних забав і розваг. Це ставало у пригоді під час сірих буднів чи виснажливих військових походів, гартувало тіло і дух та сповнювало оптимізму воїнів-захисників Вітчизни

16.11.21
"Значення християнської віри для козаків "


Загострення соціальних і конфесійних суперечностей в Україні наприкінці XVI ст. зумовило втручання козацтва у їх розв’язання. Взаємовплив волелюбних і національно-релігійних засад лежить не тільки в основі світобачення козаків, а є своєрідним ідеологічним фундаментом усієї будови козацької держави. Глибока релігійність, ревний захист православної віри – характерні ознаки духовного життя Запоріжжя. Достатньо сказати, що вступ до запорізького товариства починався з питання: «У Бога віруєш»? Саме православ’я значною мірою вплинуло на формування романтичної моделі лицарства, яким стало запорізьке козацтво. Адже в православній системі цінностей глибока духовність протиставляється корисливому індивідуалізму, матеріальні інтереси відсуваються на другий план. Про прихильне ставлення козаків до релігії свідчить існування в межах вольностей Війська Запорозького Низового понад 60 церков. Козаки постійно відвідували богослужіння та різні молебні.
Одним із найголовніших завдань для українського козацтва було захищати християнську віру та церкву.
Цікаво знати ! 



10.11.21

" Видатні козацькі полководці-вагомі історичні постаті "

Музеї – духовні скарбниці, що зберігають безцінні пам'ятки історії, культури та мистецтв, служать суспільству та його розвиткові.
Запрошую Вас здійснити віртуальну  екскурсію музеєм "Становлення української нації "


 
 
 



За неньку, за Україну, за волю, вперед! Іде козацьким маршем неймовірно хоробре військо, вірні сини України, не зрадники, не яничари, не боягузи, не лицеміри. Іде долиною у вічність, у народну пам’ять гордість України і тричі їм козацьке – ,,СЛАВА!”




                                                                           09.11.21
"Козацьке побратимство. Кодекс лицарської звитяги та лицарської честі"

…Лише виховуючи українця, можна виховати українця…

Національна ідея є провідною в історичному бутті кожного наро­ду, нації. Вона проходить через всю педагогічну спадщину мину­лих епох. Особливо чітко вона виражена в добу козацтва, коли відстоювався політичний, державний, економічний і культурний суверенітет України. Козацька епоха породила незвичайний фе­номен - козацьку педагогіку. Вона ввібрала в себе дух козацької доби - традиції самоврядування, ідеї захисту прав людини, нації, суверенності держави, ідеї народовладдя, гуманізму, козацького світогляду, ідеології та демократизму. Українська національна ідея доби козацтва пов'язана з народною педагогікою, рідною мовою, народними традиціями, звичаями, обрядами, народним мистецтвом, фольклором. Козацькій педагогіці притаманне ро­динно-шкільне виховання як вияв єдності впливу на особистість таких важливих факторів, як сім'я і школа, при пріоритеті бать­ків і родинного оточення. Функції козацької педагогіки реалізу­вались у сім'ї, школі, козацьких об'єднаннях, повсякденному житті і праці.

Козацька педагогіка це частина народної педагогіки у вер­шинному її вияві, яка формувала синівську вірність рідній землі, незалежній Україні. Це народна виховна мудрість, яка ставила метою формування козака-лицаря, мужнього громадянина з яск­раво вираженою українською національною свідомістю та само­свідомістю.

Кодекс лицарської честі

  • Любов до батьків, рідної мови, вірність у коханні, дружбі, побратимстві, ставленні до батьківщини - України.

  • Готовність захищати слабших, турбуватися про молод­ ших, зокрема дітей.

  • Шляхетне ставлення до дівчини, жінки, бабусі.

+

Турбота про розвиток національних традицій, звичаїв, об­рядів, бережливе ставлення до рідної природи, землі. Прагнення робити пожертвування на будівництво храмів, навчально-виховних і культурних закладів. Цілеспрямований розвиток власних фізичних і духовних сил, волі, можливостей свого організму. Уміння скрізь і всюди діяти благородно, шляхетно, вияв­ляти інші чесноти.

Кодекс лицарської звитяги

• Готовність боротися до загину за волю, віру, України.

• Нехтування небезпекою, коли йдеться про життя друзів,побратимів, матері-України.

  • Ненависть до ворогів, прагнення звільнити рідний край від завойовників.

  • Героїзм, подвижництво в бою та праці.

Козаки були глибоко милосердними. Вони чуйно ставилися до інших людей, поділяли з ними радість і горе.


03.11.2021
"Вивчення побуту, місця проживання запорізьких козаків, одягу, зброї."  Віртуальна екскурсія  "Заповідними стежинами Хортиці".  
Козаки жили на багатих землях: глибокі чорноземи, просторі пасовища, луки, численні заводнені балки, дрібнолісся. Ці землі приваблювали до себе українців-землеробів. І хоч переважна більшість козаків займалася військовою справою, брала участь у сухопутних і морських походах, на Запорожжі була ціла група козаків, які звалися “гіздюками”,”сиднями”, або гречкосіями. Вони жили по зимівниках, селах і бурдюгах, займалися хліборобством. Землю вибирали біля річки, по схилах балок і в долинах. Запорожці сіяли гречку, ячмінь, овес і горох, рідше — жито й пшеницю. Зерно зберігали у спеціально викопаних ямах-погребах. Стінки і дно погребів обмазували рідкою глиною, просушували і добре випалювали. З городини запорожці вирощували капусту, огірки, кавуни, дині, редьку, буряки, кукурудзу, цибулю, часник, гарбузи, тютюн і т. ін.


На Хортиці в історико-культурному комплексі «Запорізька Січ» є експозиція, яка розповідає про життя  козаків на Січі. Історики на основі відомих письмових джерел відтворили типовий вигляд одного з 38 куренів, що існував на останній Січі. В реконструкції використані аутентичні предмети побуту 18-19 сторіччя, знайдені істориками на території Запорізької, Дніпровської та Херсонської областей.
Курінь – це як військовий козацький підрозділ, так і своєрідна військова казарма, в якій жили козаки. Таке приміщення поділялося на дві частини – сіни та житлове приміщення

У сінях козаки облаштовували куток для курінного кухара. Обов’язкова його складова піч із відкритим вогнем, так звана кабиця, та казан

Сіль, борошно та пшоно – традиційні складові повсякденної козацької кухні

У житловому приміщенні були сирно (маленький низенький столик), стіл з однієї товстої і широкої дошки, та лави

Однією з традиційних козацьких страв була так звана тетеря, коли відварне пшоно заправлялося шматочками тіста

Ємність для напоїв та корячок-ківш

У правому куті житлового приміщення облаштовували покуття з іконами. Саме в цьому місці і сидів за столом курінний отаман

Глиняна груба для опалення приміщення

Так званий піл – місце для відпочинку козаків

Одночасно на полі могли відпочивати до 30 козаків


Над полом були жерди, на яких козаки розвішували свої речі

                            Перегляньте відео матеріал 

               Одяг та озброєння козаків? Як козаки оборонялися? (Натисни)

                                    

Козацькі тренди . Аксесуари.
 



Якщо ж не можете відвідати Хортицю, то маєте можливість зробити це віртуально.

Мандруй з нами !!!



02.11.2021 

Осінні канікули – це пора, на яку очікує кожен школяр, це перша можливість відпочити у навчальному році. І тому їх слід провести цікаво й корисно, не просиджуючи усі канікули перед телевізором чи комп’ютером. Для того, щоб канікули пройшли безпечно , необхідно дотримуватись правил техніки безпеки та поведінки!


"Період зародження козацтва"

Козак -  вільна людина по волі Божій, що має право на захист своїх прав і свобод, в т.ч. зі зброєю в руках,  людина вільної праці і вільний воїн. 

       


Немає коментарів:

Дописати коментар